cAhaya is ME~

Foto saya
tanjong malim, perak, Malaysia
aku tetap aku..siapa pun aku..tetap tak sama dengan kamu..Cahaya Hidayah, ha ni la nama aku..tp ni nama samaran jer..Norhidayah Binti Harun..yapp, ni la nama betul aku..20 Jun, haa ni tarikh lahir aku..korang jangan lupa wish okehh?? hadiah pown..kalo blh mahal2 sikit la..ngee~ oh ye, kalo u all nak tau, ak ni bakal kaunselor taw..huhu~ InsyaAllah 2 thn lg ak grad la..ha?? nak tau ak blaja ktne?? ermmm UPSI larh..tau x?? Universiti Pendidikan Sultan Idris okehh?? hihi~ owh yea..ak ni SINGLE okehh?? tp dah ad org suka..okehh?? tp kalo nak ngorat ak on jer..hahaha~ngee..lalalala~

Selasa, 10 Mei 2011

TEKANAN vs MASALAH..

EHEM...EHEM....
Walaupon aku berada dalam tekanan yang tinggi sekarang...aku xboleh cepat melatah... SO... aku perlu c00l bebeyh..c00000ooL...
akU Xsuka la orang sibuk2 dalam hidup aku ni... bukan nye pe...xkan benda kecik pon nak diperbesar-besarkan... lekss laaa der...
GURAU is Gurau la... JOKE aje ok...jangan la take SERIUS... M.E.N.Y.A.M.P.A.H OKKK~!!!..

STRESS X MUKA.. HAAA..CMNI LA MUKA KORANG BILA MARAH KAN..


SO... korang..pLEASE LA.. solve problem tuh elok2... memang la kadang-kala aku pon boleh bermuka sedemikian.. tapi..xde lah sampai 24 jam bermuka streess tuh... at least boleh je buat kerja lain.. lebih PARAH kalau streess sampai 2 atau 3 hari....ADOOYYYY... chill bebeyh... hidup ni xpernah lari daripada MASALAH.....

Menghadapi dunia yang penuh dengan dugaan ini, kita perlu sentiasa bersifat sabar. Lagi pun sifat sabar ini adalah separuh daripada iman. Agama Islam menggalakkan kita untuk bersifat sabar dalam segala hal. Seperti yang dilakukan oleh keluarga si Miskin yang bersabar dengan dugaanyang menimpa terhadap mereka. Mereka yang sabar ini akan sentiasa dekat dengan Allah dan mereka pasti akan beroleh berbagai nikmat dari allah seperti kebahagiaan, kesenangan dan sebagainya. Ini terbukti dalam Al-Quran surah Al-Baqarah ayat 155 yang bermaksud : 

"Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang sabar." 


Ketika datangnya dugaan juga kita perlu bersabar kerana setiap dugaan yang datang itu pasti ada hikmahnya. Sifat sabar ini juga merupakan separuh dari iman, ini terbukti dengan sabda nabi Muhammad s. a.w riwayat Abu Naim daripada Ibnu Mas'ud yang bermaksud :

"Sabar itu separuh daripada iman."

Sebagai contoh yang terjadi cerita ini, si Pengambil Kayu yang sabar terhadap masalah kewangan yang dihadapinya akhirnya dapat diselesaikan dengan kehendak allah jua. Begitu juga mengenai ayamnya yang bertelur batu kumala yang dalam pemerhatian Raja. Seandainya tidak betul khabar tersebut, Raja akan menjatuhkan hukuman bunuh kepada keluarga si Pengambil Kayu. Namun di atas kesabarannya mereka sekeluarga telah selamat. 


SETIAP UJIAN ADA KEBAIKAN...



JADI...bersabarlah dalam mengharungi DUGAAN, TEKANAN DAN MASALAH yang dihadapi.... semua tu ADA HIKMAH disebaliknya.... PERCAYALAH~~

JADI...SENYUMLAH wahai SAHABAT~~




KAN COMELL TUHH

NAK SENYUM SAMPAI MACAM NI PON XPE......HUHU..




                      OK..SAMPAI SINI SAJA....JUMPA LAGI.... ASSALAMUALAIKUM...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan